Thursday, March 21, 2013

Empat Tahun

Asalamualaikum dan selamat petang kepada hari yang sangat serabut!

Tadi baru saja bioprocess engineering pergi dengan sedikit kekecewaan,
Terlalu banyak formula sehingga lupa mana satu
Atau itu cuma alasan,
Ya, alasan study last minute. -_______-

Malam nanti harus berjuang untuk kali kedua sepanjang berada di UPM mengambil subjek yang sama
SSK1000 dan SSK3000.
Lihat perbezaan pada angka depan?
Isinya, buahnya semua sama. Cuma lebih mendalam.
Tapi yang pasti assignment nya kekal, tetap sama.
Bersyukur kepada yang masih menyimpannya.

Hari ini adik adik SPM mengambil keputusan
Dan aku berteleku bersama nota bioprocess semalam
Seakan seakan terkenang semua memori yang masih ada,

Empat tahun lepas,
Tiada keserabutan masalah dunia,
Tiada keserabutan hubungan sesama manusia.
Tiada istilah kesibukan sepanjang masa
Yang aku tahu saat itu saat paling indah
Saat serasa masih perlu dibimbing dan tidak perlu membimbing diri sendiri seperti sekarang

Aku murah dengan air mata bila melihat gambar ini,
Di saat keserabutan menyelesaikan equation equation yang terlalu banyaknya,
Aku jadi serapuh-rapuhnya
Bila rutin ke kantin awal untuk bertugas,
Bila rutin makan di dalam kelas waktu add math
Bila rutin kelas fizik yang sangat menyeronokkan
Bila rutin bergelak tawa tak ingat dunia perlu dijalani sendirian

Dan empat tahun lepas, aku menangis bila melihat Fizik dan Biologi tertukar gred.
Sangkaan aku salah, nyata sekali.
Tapi itu petunjuk untuk aku berdiri sekarang


p/s : Kerinduan geng pembesar datang bila melihat adik adik mengambil keputusan SPM. :'(


No comments: